InDaily

Adelaide's independent news

Support

Dark side of Sky at night

Analysis

Analysis of political content in one of Rupert Murdoch’s major outlets has demonstrated anti-Labor commentary is seven times more likely on the news service than negative rhetoric about the Coalition, says The New Daily’s John Stapleton.

Print article

Amid accusations of a “clearly partisan” bias against Opposition leader Bill Shorten at News Corp leading to a vicious slanging match between the two camps, The New Daily decided to check on whether there was a clear difference in the way the Labor Party was spoken about on the Murdoch-owned television station Sky News.

Research conducted by The New Daily confirms perceptions of anti-Labor bias amongst conservative commentators, while the Liberal Party and Pauline Hanson’s One Nation Party were the subject of glowing commentary.

Sky, previously available only on subscription, became much more politically potent last year after it began broadcasting free to air in regional areas through the WIN Network.

Many of Sky’s commentators, including Andrew Bolt, Chris Kenny, Paul Murray, Alan Jones and Peta Credlin, draw the ire of the left.

Most, but not all, are screened in the evening and have attracted the nickname “Sky After Dark”.

Across a three-day period, TND found there were more than seven times the number of negative comments directed at Labor than at the Liberals –194 negatives to 27 respectively.

One Nation received almost three times as many positive comments as negative: 26 to 9.

The Greens received not one single positive comment.

The trigger for the current imbroglio, which has put media bias front and centre of the campaign came after a Murdoch paper headline “Mother of Invention” queried Labor leader Bill Shorten’s version of his mother’s struggles and accused him of “slipperiness on detail”.

An emotional Shorten described the attack as “a new low”.

Since then, Labor identities have ploughed in – Tanya Plibersek suggesting the company was not paying its fair share of tax and Wayne Swan accusing Murdoch of “misuse of power”.

Even some News Ltd’s journalists joined in, with the award-winning Tony Koch accusing his former employers of “shameless bias”, while their social affairs reporter Rick Morton said “the craziness has been dialled up”.

Shorten’s announcement of millions in extra funding for the ABC, which is routinely accused of left-wing bias by its right-wing critics, has left him accused of politicising the ABC. Experts say the media polarisation is damaging democracy because the public do not know who to believe.

A Sky News spokesperson told The New Daily: “We passionately debate and discuss the issues on the national agenda through our journalism, commentary and analysis, which is important to a healthy democracy, and are committed to doing so in a way that meets editorial, journalistic and community expectations.”

However TND’s sampling of its commentary shows a high level of hostility towards the Labor Party.

On one day alone, Kenny began by concentrating on the costing of Labor’s climate change agenda: “There will be a lot of concern about the knock-on effects of these Labor policies.”

Later Credlin, Tony Abbott’s former chief of staff, accused Labor of a “woeful inability to handle money”.

Bolt continued the attacks, accusing Shorten of backtracking on wages policy, after which broadcaster Jones then stepped in, describing Shorten as “clueless”.

He was followed by Murray, who suggested the Labor leader was telling “porky pies”.

Chair of the media department at Sydney University, Associate Professor Timothy Dwyer, told The New Daily the attacks on Shorten were clearly partisan.

“Australia’s media is dominated by two large commercial organisations, News Corp and Nine Entertainment,” he said.

“Their interests are aligned with the pro-big business stance of the Coalition. They have enormous power to set a partisan agenda.”

Professor David McKnight, author of Rupert Murdoch: An Investigation of Political Power told The New Daily no one should be surprised that News Corp was displaying political bias.

“A lot of people assume News is a normal commercial news organisation, and it is not. Rupert Murdoch enjoys, and is determined to exercise, political influence,” he said.

“In News you have a very politically motivated news outlet –online, print, free to air and subscription. All of this is building a very strong right-wing media. It is an appalling vision of the future.”

Senior researcher in journalism at the University of Melbourne, Dr Denis Muller, told The New Daily the impact of Sky After Dark went well beyond its limited audience.

The New Daily’s research conclusively demonstrates that just like News Corp newspapers, Sky is heavily biased against Labor. It is obvious on the numbers,” Dr Muller said.

“Sky at night debases political discourse. It lowers standards generally. It has a licensing effect, and that is where it does its most damage – it allows for vile and vulgar material in the mainstream.”

This article was first published by The New Daily

Want to comment?

Send us an email, making it clear which story you’re commenting on and including your full name (required for publication) and phone number (only for verification purposes). Please put “Reader views” in the subject.

We’ll publish the best comments in a regular “Reader Views” post. Your comments can be brief, or we can accept up to 350 words, or thereabouts.

InDaily has changed the way we receive comments. Go here for an explanation.

We value local independent journalism. We hope you do too.

InDaily provides valuable, local independent journalism in South Australia. As a news organisation it offers an alternative to The Advertiser, a different voice and a closer look at what is happening in our city and state for free. Any contribution to help fund our work is appreciated. Please click below to become an InDaily supporter.

Powered by PressPatron

More Analysis stories

Loading next article

Subscribe to InDaily – it’s free!

South Australia’s locally owned, independent source of digital news.

Subscribe now and go in the monthly draw* for your chance to WIN a $100 Foodland voucher!

Subscribe free here

*Terms and conditions apply

Welcome back!

Did you know it’s FREE to subscribe?

Subscribe now and go in the monthly draw* for your chance to WIN a $100 voucher!

Subscribe

*Terms and conditions apply