InDaily InDaily

Support independent Journalism Donate Subscribe
Support independent journalism

News

BBC's apology, damages to ex-Charles and Di nanny

News

The BBC has apologised and will pay “substantial damages” to the former nanny of princes William and Harry over “false and malicious” claims made against her as part of a journalist’s attempt to obtain an exclusive interview with Princess Diana.

Print article

Alexandra Pettifer, formerly known as Tiggy Legge-Bourke, appeared at London’s High Court on Thursday for a public apology from the broadcaster over false claims she had an affair with Prince Charles while working as his personal assistant in 1995.

Her lawyer told the court the allegations caused “serious personal consequences for all concerned”.

BBC director-general Tim Davie said the corporation had agreed to pay “substantial damages” to Pettifer.

The broadcaster had “failed to ask the tough questions” about how the Diana interview was obtained, he said.

“I would like to take this opportunity to apologise publicly to her, to the Prince of Wales, and to the Dukes of Cambridge and Sussex, for the way in which Princess Diana was deceived and the subsequent impact on all their lives,” Davie said in a statement.

William and Harry have strongly criticised the BBC for its shortcomings after an investigation found that one of its journalists, Martin Bashir, used deceitful means to secure the explosive Diana interview in 1995.

In the interview, Diana famously said that “there were three of us in this marriage”, referring to Prince Charles’ relationship with Camilla Parker-Bowles.

Her candid account of her failing marriage with Charles was watched by millions of people and sent shock waves through the monarchy.

Pettifer’s lawyer, Louise Prince, said the former nanny had not known the source of the allegations against her, but it now appeared likely the claims arose as part of the BBC’s efforts to procure the Diana interview.

The false claims, including an allegation that Pettifer became pregnant with Charles’ baby and had an abortion, appeared to exploit prior false media speculation, the lawyer said.

She said Diana confronted Pettifer about the allegation in late 1995, and told a member of the royal household that she had a hospital letter proving the abortion happened.

“As the allegation of an abortion was totally false, any such letter could only have been fabricated,” Prince said.

Davie said the broadcaster would never show the Diana interview again.

Pettifer said after the hearing that she was disappointed legal action was needed.

The BBC has already paid damages to Diana’s former aide as well as a former BBC producer who was dismissed after he alerted editors to faked documents that Bashir used to gain access to Diana.

-AAP

Make a comment View comment guidelines

Local News Matters

Media diversity is under threat in Australia – nowhere more so than in South Australia. The state needs more than one voice to guide it forward and you can help with a donation of any size to InDaily. Your contribution goes directly to helping our journalists uncover the facts. Please click below to help InDaily continue to uncover the facts.

Donate today
Powered by PressPatron

More News stories

Loading next article
[class^="wpforms-"]
[class^="wpforms-"]
[class^="wpforms-"]
[class^="wpforms-"]